درگز آنلاین - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بازار ارمنستان فرصتی ویژه برای بنگاه‌ های کوچک و متوسط ایرانی به‌ ویژه در عرصه صنایع غذایی، لوازم‌ خانگی و خشکبار است.

به گزارش درگز آنلاین به نقل از ایرنا ؛ «علی رسولیان» روز (جمعه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و مرکز حمایت از سرمایه‌گذاری جمهوری ارمنستان در هفته جاری، افزود: ارمنستان جزو کشورهای اتحادیه اوراسیا است که می‌تواند به عنوان مسیر حمل و نقل کالاهای ایرانی به روسیه و با توجه به تحریم‌ها، حتی به کشورهای اروپایی مد نظر قرار گیرد.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از این فرصت، بیان‌ داشت: از این مسیر می‌توان به صادرات کالا، عرضه فناوری‌ها و همچنین ماشین‌آلات و خدمات فنی و مهندسی پرداخت.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به سفر سال گذشته خود به این کشور و دیدار با وزیر بازرگانی ارمنستان، خاطرنشان‌کرد: در آن دیدار در خصوص مکان‌یابی، طراحی و ساخت شهرک‌های صنعتی در این کشور از سوی این سازمان اعلام آمادگی شد.

وی به تجربه مشابه ساخت شهرک صنعتی از سوی ایرانی‌ها در هرات افغانستان در سال‌های گذشته اشاره کرد و ادامه‌داد: این مهم سبب شد تا سرمایه‌گذاری در این منطقه افغانستان به‌طور عمده مبتنی بر فناوری ایرانی باشد و نقش خوبی در توسعه صادرات کشورمان داشته باشد.

رسولیان همچنین به برگزاری نخستین نمایشگاه توانمندی‌های تولیدی و صنعتی ایران در ایروان در حدود دو ماه گذشته اشاره کرد که با حضور قوی شرکت‌های ایرانی همراه شد و گفت: در آن نمایشگاه، تفاهم‌نامه‌ای برای توسعه تبادلات تجاری، توسعه همکاری صنایع کوچک و اعلام نیازمندی‌های صنعتی از سوی طرف ارمنی تفاهم شد که در هفته جاری به امضا رسید.

وی تاکید کرد: صنعت ارمنستان به‌شدت نیازمند صنعت کشورمان است و می‌توان از این مسیر منافع خوبی برای کشور تعریف کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: باید از فرصت‌ها به موقع استفاده کرد زیرا در صورت استفاده نکردن به موقع از فرصت‌ها، سایر کشورها و رقبا جایگزین ما در این کشور همسایه خواهند شد.

وی ابراز امیدواری‌کرد: ‌بتوان شرایط را برای حضور شرکت‌های ایرانی به‌ویژه بنگاه‌های کوچک و متوسط که توان رقابت دارند در بازار این کشور فراهم کرد تا ضمن کسب بازار و حضوری دائمی در ارمنستان، به سایر بازارهای جهانی از طریق این کشور ورود کرد.

لزوم ارتقای کیفی و استاندارد کالاهای ایرانی

در این زمینه، «حسن مرتجی» برگزارکننده نمایشگاه‌های بین‌المللی در کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و CIS به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: امسال از نخستین نمایشگاه بین‌المللی ایران در ارمنستان که حدود یک ماه و نیم پیش برگزار شده بود، استقبال خوبی شد و علاوه بر مسوولان اقتصادی این کشور، اتاق‌های بازرگانی ارمنستان، ایروان و سایر استان‌های این کشور، اتحادیه تجاری- صنعتی و همچنین سندیکای کارآفرینان و صاحبان صنایع این کشور در آن حضور یافتند.

وی که یکی از برگزارکنندگان نمایشگاه محصولات ایرانی در ارمنستان بود، بیان‌داشت:‌ تجارت ایران و ارمنستان از حدود ۸۰ میلیون دلار در سال‌های گذشته، اکنون به حدود ۵۰۰ میلیون دلار افزایش یافته و توانایی دارد تا در رتبه بالاتری از تجارت با روسیه قرار بگیرد.

مرتجی، محصولات صنعت ساختمان از جمله سیمان، آجر، سنگ، کاشی، سرامیک، درب و پنجره، بالابر و آسانسور، همچنین محصولات و تجهیزات کشاورزی و مواد غذایی، لوازم و تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پزشکی، لوازم‌خانگی و پنل‌های خورشیدی را از جمله محصولات ایرانی برشمرد که می‌توانند بازار خوبی در ارمنستان برای خود دست و پا کنند.

وی با اشاره به اینکه تعرفه تجاری ارمنستان با کشورهایی مانند کانادا چهار درصد است، اظهار داشت: می‌توان از این شرایط برای عرضه کالاهای ایرانی به دیگر کشورها و حضور در بازار آمریکای شمالی بهره برد.

این فعال اقتصادی، مناقشه سیاسی و نظامی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان را یادآور شد که در پی آن واردات حدود ۲ هزار و ۲۵۰ قلم از کالاهای ترکیه‌ای به این کشور تحریم شد و گفت: هرچند این مساله فرصتی مناسب برای تجار، بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی است، اما ایرانی‌ها ابتدا باید با بهبود کیفی و کمی محصولات و تولیدات استاندارد، جایگاه خود را در تجارت جهانی محکم کنند.

پیشتر رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان گفت: تجارت ایران و ارمنستان در سال‌های گذشته تا ۵۰۰ میلیون دلار در نوسان بوده است.

«هرویک یاریجانیان»  اظهار داشت: با راه‌اندازی منطقه آزاد «مقری» در ارمنستان در جوار منطقه آزاد ارس در ایران، می‌توان حجم مبادلات دو کشور را افزایش داد.

وی افزود: این همجواری شرایط آزادانه تری را برای هر دو کشور برای تسهیل مبادلات فراهم می‌کند و می‌تواند در کمتر از یک سال تجارت دو کشور را به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارتقا دهد.

انتهای پیام /

پسندیدم(۲)نپسندیدم(۱)
اشتراک گذاری از درگز آنلاین :
اشتراک گذاری از درگز آنلاین :
لینک کوتاه: http://dargazonline.ir/dN4jm

  • منبع خبر : ایرنا ، خبرگزاری جمهوری اسلامی ، IRNA