درگز آنلاین - "رابرت مالی" نماینده ویژه دولت دموکرات جو بایدن در امور ایران در پی فشار تندروها و جمهوریخواهان در آمریکا که همزمان با مذاکرات وین میان ایران و گروه ۱+۴ تحرکات خود را شدت بخشیده اند، درباره این مذاکرات برای نخستین بار به آنان توضیح و به سوالاتشان پاسخ داد.

به گزارش درگز آنلاین به نقل از ایرنا، “جالینا پورتر”معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نشست خبری تلفنی به خبرنگاران در واشنگتن گفته بود رابرت مالی که برای گفت‌وگوهای غیرمستقیم تهران – واشنگتن در وین به سر می‌برد، حتی از راه دور به ارائه گزارش‌های خود به اعضای کنگره ادامه می‌دهد.

رسانه راستگرای واشنگتن فری بیکن آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی گزارش داد “کلاودیا تنی” عضو جمهوریخواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا درباره این جلسه گفت: جلسه محرمانه رابرت مالی در مورد توافق هسته ای ایران بیشتر از جواب، سوال ایجاد کرده است.

این رسانه آمریکایی نزدیک به اعضای تندرو کنگره آمریکا گزارش داد حداقل یک قانونگذار جمهوریخواه روز سه شنبه پس از برگزاری اولین جلسه توجیهی محرمانه رابرت مالی در کنگره، با سوالات بیشتری مواجه شده است.

فری بیکن نوشت رابرت مالی که تا روز سه شنبه و پس از گذشت بیش از یک سال از جریان مذاکرات با تهران، از شهادت در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان اجتناب کرده بود، با انبوهی از سئوالات قانونگذاران جمهوریخواه مواجه شد که از تصمیم کاخ سفید در اواخر هفته گذشته برای اعطای معافیت های تحریمی به ایران  خشمگین شده بودند.

قانونگذاران آمریکایی معتقدند این معافیت های تحریمی کشورهایی مانند روسیه و چین را قادر می سازد تا  برنامه هسته ای غیرنظامی تهران را توسعه دهند.

کلودیا تنی نماینده جمهوریخواه نیویورک و عضو کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ، رهبری فشار بر رابرت مالی جهت شهادت در کنگره را بر عهده داشته است. او بعدازظهر سه‌شنبه گفت که این جلسه توجیهی سوالات بیشتری برای او ایجاد کرد و رابرت مالی باید فوری در یک جلسه علنی شهادت دهد تا مردم آمریکا بدانند که دولت این کشور در ازای یک توافق جدید به ایران چه قولی داده است.

این نماینده تندرو جمهوریخواه گفت: تا پیش از امروز، راب مالی در کمیته روابط خارجی، چه به صورت علنی یا محرمانه، برای پاسخ به سئوالات ما و توضیح به مردم آمریکا که چرا تحریم‌ها به طور کامل علیه ایران اجرا نمی‌شوند، حاضر نشده بود. متاسفانه این جلسه توجیهی مرا با سئوالات بیشتری مواجه کرد. اگرچه این جلسه یک شروع بود، اما هنوز کافی نیست.

روسیه و چین رهبری فشارها بر آمریکا برای پذیرش درخواست ایران را برعهده دارند

رسانه آمریکایی واشنگتن فری بیکن نوشت، تصمیم نماینده ویژه امریکا در امور ایران برای حضور در کنگره برای یک جلسه توجیهی نشان می دهد که آمریکا در آستانه ورود مجدد به برجام و آزاد سازی میلیاردها دلار دارایی مالی مسدود شده ایران است.

مخالفان و منتقدان تند ایران در کنگره مذاکرات وین را بصورت دقیق مورد بررسی قرار داده اند زیرا شواهد حکایت از آن دارند که روسیه و چین رهبری فشارها بر آمریکا برای پذیرش درخواست های ایران برای رفع تحریم‌ها را برعهده گرفته اند.

تنی گفت که به اعمال فشار بر رابرت مالی و دولت بایدن ادامه خواهد داد تا از مخفی کردن جزئیات دیپلماسی  با ایران در مقابل مردم آمریکا خودداری کنند.

رسانه تندروی آمریکایی فری بیکن نوشت یکی از دستیاران ارشد کنگره  اعلام کرده است که دولت بایدن از مهمترین سئوالات کنگره در مورد این توافق مانند اینکه چقدر پول نقد به تهران داده می شود و ایران در ازای آن چه خواهد کرد، طفره می رود.

فری بیکن ادامه داد دستیار ارشد کنگره که اجازه صحبت در مورد جلسه توجیهی محرمانه را نداشت، گفت: دولت بایدن باید مستقیما به سئوالات سخت مردم آمریکا پاسخ دهد و از طفره رفتن دست بردارد.

این منبع مدعی شد مشخص است که این دولت قصد دارد  به رغم خطرات شدید، سوء نیت و رفتار ایران، به توافق هسته ای شکست خورده پایبند باشد. آمریکا از موضع قدرت در آغاز سال ۲۰۲۱  به درماندگی کامل رسید. ما از ابتدا گفته ایم که در ایران این روند را پیش می برند و جلسه توجیهی امروز، دیدگاه ما را تغییر نداد.

پیش از این، این رسانه آمریکایی اعلام کرده بود ۹ نماینده جمهوریخواه  در نامه ای به وزارت امور خارجه آمریک از دولت بایدن خواسته اند که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مورد تلاش های خود برای احیای برجام به کنگره شهادت دهد.

واشنگتن فری بیکن نوشته بود با توجه به اینکه انتظار می‌رود دولت بایدن در هفته‌های آتی توافق با ایران را اعلام کند، راب مالی برای پاسخ به سووالات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان تحت فشار قرار گرفته است.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا در تداوم تعیین ضرب الاجل‌های ساختگی درباره مذاکرات وین گزارش داد که دولت جو بایدن معتقد است تا پایان ماه فوریه (ماه جاری میلادی) فرصت دستیابی به توافق در وین وجود دارد.

به گزارش ایرنا، مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از یک دوره تنفس کوتاه درحالی از سر گرفته شده است که احتمال دستیابی به توافق نهایی در این دور، به میزان آمادگی و اراده طرف مقابل برای اتخاذ تصمیمات لازم خصوصا در حوزه رفع تحریم‌ها بستگی دارد.

انتهای پیام /

پسندیدم(۴)نپسندیدم(۰)
اشتراک گذاری از درگز آنلاین :
اشتراک گذاری از درگز آنلاین :
لینک کوتاه: http://dargazonline.ir/fGkvk

  • منبع خبر : خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) / IRNA