درگز آنلاین - «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان از اعضای سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) خواست تا به توسعه کریدور ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه کمک کنند.

به گزارش درگز آنلاین به نقل از ایرنا از خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان، میرضیایف در سخنرانی خود در افتتاحیه شانزدهمین اجلاس سران سازمان اکو در تاشکند این سخنان را مطرح کرد.

وی با اشاره به ضرورت تقویت حمل‌ و نقل و ارتباطات بین اعضا تاکید کرد که بیشتر اعضای اکو دسترسی مستقیم به دریا نداشته و کشورهای محصور هستند.

کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و ازبکستان ۱۰ کشور عضو در سازمان اکو هستند. از این بین کشورهای افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و تاجیکستان در آسیای مرکزی و جمهوری آذربایجان در قفقاز جزو کشورهای محصور در جهان هستند. ازبکستان از معدود کشورهای «دوبار محصور» (کشوری محصور که تمام همسایگان آن هم محصور در خشکی هستند) در دنیاست.

رییس جمهور ازبکستان در عین حال افزود: به طور همزمان، استفاده کامل از ظرفیت کریدورهای حمل‌ و نقل بین‌ قاره‌ای که ما را به بازارهای کلیدی در منطقه آسیا و اقیانوسیه، آسیای جنوبی، خاورمیانه و اروپا متصل و از سرزمین‌های ما عبور می‌کند، بسیار مهم است.

وی ادامه داد: در آینده، راه‌اندازی راه چند منظوره چین، قرقیزستان و ازبکستان و همین طور کریدور ترانس افغان به نفع تمامی کشورهای عضو اکو خواهد بود.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رییسی رئیس جمهور ایران هم پس از بازگشت از تاشکند به تهران با بیان اینکه در اجلاس سازمان همکاری اقتصادی «اکو» بر ترانزیت کالا از مسیر جمهوری اسلامی ایران تاکید شد، گفت: نیمی از اعضای این سازمان تاکید کردند که ایران مسیر ارزانی برای حمل کالا است و صرفه‌جویی در زمان را به همراه دارد.

شانزدهمین اجلاس سران اکو روز گذشته به میزبانی ازبکستان برگزار شد و رییس جمهور ایران هم به عنوان یکی از کشورهای بنیان‌گذار اکو در این اجلاس حضور داشت.

انتهای پیام/

پسندیدم(۳)نپسندیدم(۱)
اشتراک گذاری از درگز آنلاین :
اشتراک گذاری از درگز آنلاین :
لینک کوتاه: http://dargazonline.ir/qa8wN

  • منبع خبر : خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) / IRNA