درگز آنلاین - ژنرال لورا ریچاردسون، فرمانده منطقه جنوبی ارتش آمریکا «ساوث کام»، در یک مصاحبه اختصاصی با نیوزویک گفت که تلاش‌های چین برای حضور در «منطقه قرمز» و «بیخ گوش» آمریکا رو به افزایش است.

به گزارش درگز آنلاین به نقل از ایرنا در مطلب نیوزویک آمده در حالی که توجه جامعه جهانی به شدت معطوف به افزایش رقابت واشنگتن و پکن در منطقه آسیا و اقیانوسیه است، لورا ریچاردسون با اشاره به حضور رو به رشد چین در منطقه کارائیب، آمریکای مرکزی و جنوبی گفت که تلاش های این کشور «بیخ گوش ما» سرعت گرفته است.

ریچاردسون به ویژه به شبکه بین قاره ای کمربند و جاده چین اشاره کرد که بیش از نیمی از ۳۱ کشور منطقه عملیاتی «ساوث کام» آن را امضا کرده اند. او گفت که با توجه به گستردگی این طرح زیرساختی، آمریکا با سیل شرکت های دولتی چینی مایل به سرمایه گذاری در زیرساخت های بسیار مورد نیاز مانند ارتباطات راه دور، بنادر آب های عمیق و حتی شبکه های مترو در سراسر منطقه رقابت می کند.

به نوشته نیوزویک، صنعت مخابرات جبهه دیگر تقابل آمریکا با پیشرفت های چین است؛ حوزه ای که چین برنده مشارکت های بین المللی برای ارائه شبکه های نسل پنجم از طریق شرکت هایی مانند هوآوی شده است. آمریکا مدت‌هاست که هشدارهایی را درباره امنیت شبکه‌های وابسته به چین به صدا درآورده و ادعا می‌کند که دولت و حزب حاکم کمونیست چین با استفاده از حفره های امنیتی می توانند اطلاعات حساس را در اختیار گیرند.

ریچاردسون گفت که ظهور چنین توافق های شبکه های همراه نسل پنجم در منطقه ساوث کام می تواند یک چالش بزرگ برای مشارکت هایی باشد که ستون فقرات قدرت پایدار آمریکا در مرزهای جنوبی اش را شکل می دهد.

ریچاردسون چین را به عنوان «چالش شماره یک پنتاگون» توصیف کرد و گفت: آنها در دریای کارائیب، در آمریکای مرکزی و جنوبی هستند. اما همه این کشورها، به جز کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه، می خواهند با آمریکا شریک شوند. ما شریک برگزیده هستیم، اما همیشه در زمان مناسب در کنارشان نیستیم.

لیو پنگیو (Liu Pengyu)، سخنگوی سفارت چین در آمریکا، از رویکرد پکن در منطقه دفاع کرد و گفت: چین هیچ برنامه ژئوپلیتیکی در آمریکای لاتین نداشته، به دنبال ایجاد حوزه نفوذ نیست و در «بازی راهبردی» شرکت نمی کند. همکاری چین و آمریکای لاتین نیازهای هر دو طرف را برآورده کرده، تحت نفوذ هیچ کشور ثالثی نبوده و آن را هدف قرار نمی دهد

انتهای پیام/

پسندیدم(۲)نپسندیدم(۰)
اشتراک گذاری از درگز آنلاین :
اشتراک گذاری از درگز آنلاین :
لینک کوتاه: http://dargazonline.ir/BqASC

  • منبع خبر : خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) / IRNA